Inhouse marketing voor het MKB

Inhouse marketing voor het MKB

Inhouse marketing voor het MKB

Marketing bij MKB-bedrijven komt vaak lastig van de grond. Er komt altijd meer bij kijken dan je denkt. En het voelt alsof je iedere keer het wiel opnieuw moet uitvinden. Of je nou kiest voor een bureau, zelfstandige experts, of een marketingmedewerker; zonder een gedegen fundering blijf je gissen naar de juiste werkwijze. Er lijkt een puzzelstukje kwijt. En dat puzzelstukje is een inhouse marketingexpert.

Marketing bij MKB-bedrijven komt vaak lastig van de grond. Er komt altijd meer bij kijken dan je denkt. En het voelt alsof je iedere keer het wiel opnieuw moet uitvinden.


Of je nou kiest voor een bureau, zelfstandige experts, of een marketingmedewerker; zonder een gedegen fundering blijf je gissen naar de juiste werkwijze. Er lijkt een puzzelstukje kwijt. En dat puzzelstukje is een inhouse marketingexpert.

Marketing bij MKB-bedrijven komt vaak lastig van de grond. Er komt altijd meer bij kijken dan je denkt. En het voelt alsof je iedere keer het wiel opnieuw moet uitvinden. Of je nou kiest voor een bureau, zelfstandige experts, of een marketingmedewerker; zonder een gedegen fundering blijf je gissen naar de juiste werkwijze. Er lijkt een puzzelstukje kwijt. En dat puzzelstukje is een inhouse marketingexpert.

Jamigo-Jeroen-Heessels-banner
Jeroen Heessels

De kracht van een inhouse marketeer voor MKB-bedrijven

Iedereen die wel eens bij een MKB-(maak)bedrijf binnen is gelopen, weet vaak meteen: hier gebeurt iets. Hier wordt iets gemaakt. Hier is vakmanschap. Dit zijn familiebedrijven die al jaren bestaan. Hier zit historie en worden de verhalen gemaakt die de basis zijn voor de (content)marketing.

In andere woorden: hier moet je zijn als marketeer.

Toch zien we vaak het tegenovergestelde gebeuren. Er worden marketingdiensten op afstand ingekocht. Experts werken vanuit hun eigen kantoor, en missen daardoor essentiële connecties en inspiratie vanuit de werkvloer. Zonde! Want naast het ophalen van verhalen, zijn MKB-bedrijven ook gewoon hele gezellige plekken om te werken. 😉

De kracht van een inhouse marketeer voor MKB-bedrijven

Iedereen die wel eens bij een MKB-(maak)bedrijf binnen is gelopen, weet vaak meteen: hier gebeurt iets. Hier wordt iets gemaakt. Hier is vakmanschap. Dit zijn familiebedrijven die al jaren bestaan. Hier zit historie en worden de verhalen gemaakt die de basis zijn voor de (content)marketing.

In andere woorden: hier moet je zijn als marketeer.

Toch zien we vaak het tegenovergestelde gebeuren. Er worden marketingdiensten op afstand ingekocht. Experts werken vanuit hun eigen kantoor, en missen daardoor essentiële connecties en inspiratie vanuit de werkvloer. Zonde! Want naast het ophalen van verhalen, zijn MKB-bedrijven ook gewoon hele gezellige plekken om te werken. 😉

De kracht van een inhouse marketeer voor MKB-bedrijven

Iedereen die wel eens bij een MKB-(maak)bedrijf binnen is gelopen, weet vaak meteen: hier gebeurt iets. Hier wordt iets gemaakt. Hier is vakmanschap. Dit zijn familiebedrijven die al jaren bestaan. Hier zit historie en worden de verhalen gemaakt die de basis zijn voor de (content)marketing.

In andere woorden: hier moet je zijn als marketeer.

Toch zien we vaak het tegenovergestelde gebeuren. Er worden marketingdiensten op afstand ingekocht. Experts werken vanuit hun eigen kantoor, en missen daardoor essentiële connecties en inspiratie vanuit de werkvloer. Zonde! Want naast het ophalen van verhalen, zijn MKB-bedrijven ook gewoon hele gezellige plekken om te werken. 😉

Marketing zit in de mensen

Zeker als een MKB-organisatie al jaren levert aan dezelfde klanten, weet je dat ‘ie gebouwd is op vertrouwen en partnerships. Kwaliteiten – of USP’s, voor de technici onder ons – die moeilijk te vangen zijn als je niet op locatie bent.

Als marketeer zul je eerst moeten bouwen aan je band met de sleutelfiguren in het bedrijf, voordat je echt snapt waarom deze doelgroep al zolang klant is. Dan pas krijg je toegang tot de klantverhalen – onmisbare input voor een sterke marketingaanpak. Input waar je alleen bij kunt komen door inhouse aanwezig te zijn.

Marketing zit in de mensen

Zeker als een MKB-organisatie al jaren levert aan dezelfde klanten, weet je dat ‘ie gebouwd is op vertrouwen en partnerships. Kwaliteiten – of USP’s, voor de technici onder ons – die moeilijk te vangen zijn als je niet op locatie bent.

Als marketeer zul je eerst moeten bouwen aan je band met de sleutelfiguren in het bedrijf, voordat je echt snapt waarom deze doelgroep al zolang klant is. Dan pas krijg je toegang tot de klantverhalen – onmisbare input voor een sterke marketingaanpak. Input waar je alleen bij kunt komen door inhouse aanwezig te zijn.

Marketing zit in de mensen

Zeker als een MKB-organisatie al jaren levert aan dezelfde klanten, weet je dat ‘ie gebouwd is op vertrouwen en partnerships. Kwaliteiten – of USP’s, voor de technici onder ons – die moeilijk te vangen zijn als je niet op locatie bent.

Als marketeer zul je eerst moeten bouwen aan je band met de sleutelfiguren in het bedrijf, voordat je echt snapt waarom deze doelgroep al zolang klant is. Dan pas krijg je toegang tot de klantverhalen – onmisbare input voor een sterke marketingaanpak. Input waar je alleen bij kunt komen door inhouse aanwezig te zijn.

Investeren in de marketingorganisatie

Wat me ook is opgevallen: MKB-bedrijven zijn vaak een kei in hun vak. Ze hebben jarenlange expertise opgebouwd en investeren continu in de kwaliteit van hun dienst en product. Soms zelfs over meerdere generaties! Maar als het op commercie en marketing aankomt, worden al die waarden ineens losgelaten.

Vaak zonder het zelf door te hebben, stoppen we met het maken van toekomstgerichte keuzes. Ineens wordt niet meer gekozen voor de duurzame route, maar regeert de angst om resultaten mis te lopen. Directies vallen voor vlotte babbels over ROI, ROAS en leadgeneratie. Er worden snelle marketingdiensten ingekocht die totaal niet aansluiten bij de succesformule, namelijk: duurzame partnerships.

In mijn ogen moeten we terug naar een marketingtaal die aanzet tot investeren in de marketingorganisatie, niet puur het inkopen van marketingdiensten. Zeker niet als je net bent begonnen.

Investeren in de marketingorganisatie

Wat me ook is opgevallen: MKB-bedrijven zijn vaak een kei in hun vak. Ze hebben jarenlange expertise opgebouwd en investeren continu in de kwaliteit van hun dienst en product. Soms zelfs over meerdere generaties! Maar als het op commercie en marketing aankomt, worden al die waarden ineens losgelaten.

Vaak zonder het zelf door te hebben, stoppen we met het maken van toekomstgerichte keuzes. Ineens wordt niet meer gekozen voor de duurzame route, maar regeert de angst om resultaten mis te lopen. Directies vallen voor vlotte babbels over ROI, ROAS en leadgeneratie. Er worden snelle marketingdiensten ingekocht die totaal niet aansluiten bij de succesformule, namelijk: duurzame partnerships.

In mijn ogen moeten we terug naar een marketingtaal die aanzet tot investeren in de marketingorganisatie, niet puur het inkopen van marketingdiensten. Zeker niet als je net bent begonnen.

Investeren in de marketingorganisatie

Wat me ook is opgevallen: MKB-bedrijven zijn vaak een kei in hun vak. Ze hebben jarenlange expertise opgebouwd en investeren continu in de kwaliteit van hun dienst en product. Soms zelfs over meerdere generaties! Maar als het op commercie en marketing aankomt, worden al die waarden ineens losgelaten.

Vaak zonder het zelf door te hebben, stoppen we met het maken van toekomstgerichte keuzes. Ineens wordt niet meer gekozen voor de duurzame route, maar regeert de angst om resultaten mis te lopen. Directies vallen voor vlotte babbels over ROI, ROAS en leadgeneratie. Er worden snelle marketingdiensten ingekocht die totaal niet aansluiten bij de succesformule, namelijk: duurzame partnerships.

In mijn ogen moeten we terug naar een marketingtaal die aanzet tot investeren in de marketingorganisatie, niet puur het inkopen van marketingdiensten. Zeker niet als je net bent begonnen.

Een gids in de jungle

Maar laten we eerlijk zijn: dit is niet de schuld van de directie of degene die over de commercie gaat. Want het marketinglandschap is nou eenmaal een jungle. Ik kan me goed voorstellen dat je door de bomen (lees: specialisten, afkortingen, functietitels, etc.) het bos niet meer ziet.

Als inhouse marketingspecialist doe ik mijn best een gids te zijn. Om bedrijven de juiste kant op te sturen. Door samen te komen tot een strategie die kan dienen als stip op de horizon. Want vaak mist er simpelweg een kapstok – noem het een visie, of missie, of framework – die het makkelijk maakt afwegingen te maken. Als die er eenmaal is, weten we wat sterke en zwakke keuzes zijn. En komt er meer berusting in de aanpak.

Een gids in de jungle

Maar laten we eerlijk zijn: dit is niet de schuld van de directie of degene die over de commercie gaat. Want het marketinglandschap is nou eenmaal een jungle. Ik kan me goed voorstellen dat je door de bomen (lees: specialisten, afkortingen, functietitels, etc.) het bos niet meer ziet.

Als inhouse marketingspecialist doe ik mijn best een gids te zijn. Om bedrijven de juiste kant op te sturen. Door samen te komen tot een strategie die kan dienen als stip op de horizon. Want vaak mist er simpelweg een kapstok – noem het een visie, of missie, of framework – die het makkelijk maakt afwegingen te maken. Als die er eenmaal is, weten we wat sterke en zwakke keuzes zijn. En komt er meer berusting in de aanpak.

Een gids in de jungle

Maar laten we eerlijk zijn: dit is niet de schuld van de directie of degene die over de commercie gaat. Want het marketinglandschap is nou eenmaal een jungle. Ik kan me goed voorstellen dat je door de bomen (lees: specialisten, afkortingen, functietitels, etc.) het bos niet meer ziet.

Als inhouse marketingspecialist doe ik mijn best een gids te zijn. Om bedrijven de juiste kant op te sturen. Door samen te komen tot een strategie die kan dienen als stip op de horizon. Want vaak mist er simpelweg een kapstok – noem het een visie, of missie, of framework – die het makkelijk maakt afwegingen te maken. Als die er eenmaal is, weten we wat sterke en zwakke keuzes zijn. En komt er meer berusting in de aanpak.

Doe recht aan je marketingvolwassenheid

Nog een term die wat mij betreft centraal moet staan in de MKB-marketing, is ‘marketingvolwassenheid’. Want waar je staat als bedrijf, bepaalt je volgende stap. Moet je nog beginnen met marketing? Heb je nog geen (sterke) website en social media kanalen? En staat je merkidentiteit nog in de steigers? Dan vraagt dat om een andere aanpak dan wanneer deze zaken wel op orde zijn.

Als inhouse marketeer kijk ik altijd goed naar de fase waarin een bedrijf zich bevindt. Op basis van dat vertrekpunt, bepalen we samen wat er moet gebeuren. En waar het marketingbudget op dit moment goed besteed is. Zo investeren we stapsgewijs in de juiste zaken, en groeit de marketingorganisatie op alle vlakken (merk, mens, machine, en media). 

Dit is trouwens ook een goede manier om de voortgang in de gaten te houden. Het komt nog veel voor dat er metrics worden ‘gerapporteerd’ die totaal niet aansluiten bij de marketingfase van het bedrijf. Wat wel goed aan te tonen is, is de groei van de marketingorganisatie.

Doe recht aan je marketingvolwassenheid

Nog een term die wat mij betreft centraal moet staan in de MKB-marketing, is ‘marketingvolwassenheid’. Want waar je staat als bedrijf, bepaalt je volgende stap. Moet je nog beginnen met marketing? Heb je nog geen (sterke) website en social media kanalen? En staat je merkidentiteit nog in de steigers? Dan vraagt dat om een andere aanpak dan wanneer deze zaken wel op orde zijn.

Als inhouse marketeer kijk ik altijd goed naar de fase waarin een bedrijf zich bevindt. Op basis van dat vertrekpunt, bepalen we samen wat er moet gebeuren. En waar het marketingbudget op dit moment goed besteed is. Zo investeren we stapsgewijs in de juiste zaken, en groeit de marketingorganisatie op alle vlakken (merk, mens, machine, en media). 

Dit is trouwens ook een goede manier om de voortgang in de gaten te houden. Het komt nog veel voor dat er metrics worden ‘gerapporteerd’ die totaal niet aansluiten bij de marketingfase van het bedrijf. Wat wel goed aan te tonen is, is de groei van de marketingorganisatie.

Doe recht aan je marketingvolwassenheid

Nog een term die wat mij betreft centraal moet staan in de MKB-marketing, is ‘marketingvolwassenheid’. Want waar je staat als bedrijf, bepaalt je volgende stap. Moet je nog beginnen met marketing? Heb je nog geen (sterke) website en social media kanalen? En staat je merkidentiteit nog in de steigers? Dan vraagt dat om een andere aanpak dan wanneer deze zaken wel op orde zijn.

Als inhouse marketeer kijk ik altijd goed naar de fase waarin een bedrijf zich bevindt. Op basis van dat vertrekpunt, bepalen we samen wat er moet gebeuren. En waar het marketingbudget op dit moment goed besteed is. Zo investeren we stapsgewijs in de juiste zaken, en groeit de marketingorganisatie op alle vlakken (merk, mens, machine, en media). 

Dit is trouwens ook een goede manier om de voortgang in de gaten te houden. Het komt nog veel voor dat er metrics worden ‘gerapporteerd’ die totaal niet aansluiten bij de marketingfase van het bedrijf. Wat wel goed aan te tonen is, is de groei van de marketingorganisatie.

Marketingstrategie en uitvoering gaan hand in hand

Een laatste reden om te kiezen voor een marketeer op de werkvloer, is de overbrugging van strategie naar uitvoering. In veel gevallen zien we namelijk de een de andere opvolgt. Maar in de praktijk is dat niet altijd ideaal. Om een goede strategie te maken, moet je de organisatie kennen. Van binnen en van buiten. Iets wat alleen kan als je er een tijdje hebt gewerkt.

Andersom is het ook waar: als je uitvoerende professionals een strategie voorschotelt, vertalen zij deze zelf naar hun specialisme. Daar gaat vaak veel verloren en met meerdere professionals raakt de rode draad al snel zoek. Een inhouse marketeer daarentegen, houdt de koers scherp en kan externen briefen in opdracht van het bedrijf en in lijn met de bedrijfs- en marketingstrategie.

Marketingstrategie en uitvoering gaan hand in hand

Een laatste reden om te kiezen voor een marketeer op de werkvloer, is de overbrugging van strategie naar uitvoering. In veel gevallen zien we namelijk de een de andere opvolgt. Maar in de praktijk is dat niet altijd ideaal. Om een goede strategie te maken, moet je de organisatie kennen. Van binnen en van buiten. Iets wat alleen kan als je er een tijdje hebt gewerkt.

Andersom is het ook waar: als je uitvoerende professionals een strategie voorschotelt, vertalen zij deze zelf naar hun specialisme. Daar gaat vaak veel verloren en met meerdere professionals raakt de rode draad al snel zoek. Een inhouse marketeer daarentegen, houdt de koers scherp en kan externen briefen in opdracht van het bedrijf en in lijn met de bedrijfs- en marketingstrategie.

Marketingstrategie en uitvoering gaan hand in hand

Een laatste reden om te kiezen voor een marketeer op de werkvloer, is de overbrugging van strategie naar uitvoering. In veel gevallen zien we namelijk de een de andere opvolgt. Maar in de praktijk is dat niet altijd ideaal. Om een goede strategie te maken, moet je de organisatie kennen. Van binnen en van buiten. Iets wat alleen kan als je er een tijdje hebt gewerkt.

Andersom is het ook waar: als je uitvoerende professionals een strategie voorschotelt, vertalen zij deze zelf naar hun specialisme. Daar gaat vaak veel verloren en met meerdere professionals raakt de rode draad al snel zoek. Een inhouse marketeer daarentegen, houdt de koers scherp en kan externen briefen in opdracht van het bedrijf en in lijn met de bedrijfs- en marketingstrategie.

Wil je nou zo’n inhouse marketeer eens ‘in het echt’ ontmoeten? Dat kan!


Ik kom graag bij je langs om de koffie te proeven. Kunnen we meteen hebben over de marketing van jouw bedrijf. Hendig, zoals ze dat in Tilburg zeggen.

Wil je nou zo’n inhouse marketeer eens ‘in het echt’ ontmoeten? Dat kan!


Ik kom graag bij je langs om de koffie te proeven. Kunnen we meteen hebben over de marketing van jouw bedrijf. Hendig, zoals ze dat in Tilburg zeggen.

Wil je nou zo’n inhouse marketeer eens ‘in het echt’ ontmoeten? Dat kan!

Ik kom graag bij je langs om de koffie te proeven. Kunnen we meteen hebben over de marketing van jouw bedrijf. Hendig, zoals ze dat in Tilburg zeggen.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Wat doet een inhouse marketeer precies?

Wanneer kies ik voor een inhouse marketeer in plaats van een marketingbureau?

Wat bedoel je met ‘marketingvolwassenheid’?

Werkt een inhouse marketeer bij Jamigo op locatie of op afstand?

Wat levert inhouse marketing mijn bedrijf concreet op?

Hoe lang duurt een inhouse marketingtraject?

Wat kost een inhouse marketeer?

Hoe weet ik of mijn bedrijf klaar is voor inhouse marketing?

Wat is het verschil tussen een interim marketeer en een inhouse marketeer?

Kan een inhouse marketeer ook een bestaand marketingteam aansturen?

Wat doet een inhouse marketeer precies?

Wanneer kies ik voor een inhouse marketeer in plaats van een marketingbureau?

Wat bedoel je met ‘marketingvolwassenheid’?

Werkt een inhouse marketeer bij Jamigo op locatie of op afstand?

Wat levert inhouse marketing mijn bedrijf concreet op?

Hoe lang duurt een inhouse marketingtraject?

Wat kost een inhouse marketeer?

Hoe weet ik of mijn bedrijf klaar is voor inhouse marketing?

Wat is het verschil tussen een interim marketeer en een inhouse marketeer?

Kan een inhouse marketeer ook een bestaand marketingteam aansturen?

Wat doet een Inhouse Marketeer?

Wanneer kies ik voor een inhouse marketeer in plaats van een marketingbureau?

Wat bedoel je met ‘marketingvolwassenheid’?

Werkt een inhouse marketeer bij Jamigo op locatie of op afstand?

Wat levert inhouse marketing mijn bedrijf concreet op?

Hoe lang duurt een inhouse marketingtraject?

Wat kost een inhouse marketeer?

Hoe weet ik of mijn bedrijf klaar is voor inhouse marketing?

Wat is het verschil tussen een interim marketeer en een inhouse marketeer?

Kan een inhouse marketeer ook een bestaand marketingteam aansturen?

Wat doet een Inhouse Marketeer?

Wanneer kies ik voor een inhouse marketeer in plaats van een marketingbureau?

Wat bedoel je met ‘marketingvolwassenheid’?

Werkt een inhouse marketeer bij Jamigo op locatie of op afstand?

Wat levert inhouse marketing mijn bedrijf concreet op?

Hoe lang duurt een inhouse marketingtraject?

Wat kost een inhouse marketeer?

Hoe weet ik of mijn bedrijf klaar is voor inhouse marketing?

Wat is het verschil tussen een interim marketeer en een inhouse marketeer?

Kan een inhouse marketeer ook een bestaand marketingteam aansturen?

Inhouse marketing

voor het MKB

Valkenswaardstraat 95

5036 SH Tilburg


KvK-nummer: 96145072

BTW-ID: NL005191159B80

Rek. nr.: NL12 RABO 0389 3256 35

Valkenswaardstraat 95

5036 SH Tilburg


KvK-nummer: 96145072

BTW-ID: NL005191159B80

Rek. nr.: NL12 RABO 0389 3256 35

Valkenswaardstraat 95

5036 SH Tilburg


KvK-nummer: 96145072

BTW-ID: NL005191159B80

Rek. nr.: NL12 RABO 0389 3256 35

©2025 | Jamigo