6 nov 2025
TL;DR: Mkb’ers vallen als het om marketing gaat tussen wal en schip. Dat komt omdat zij beginnen met het inkopen van losse marketingdiensten, zonder eerst te investeren in hun eigen marketingorganisatie.
Het MKB is de ruggengraat van Nederland. Een onmisbare schakel in onze economie. Dus het is essentieel dat we zorgen dat deze bedrijven gezond blijven. Met genoeg vakkundig personeel, en natuurlijk: genoeg klanten. “We moeten aan de slag met onze marketing”, klinkt het dan vanuit de directiekamers. Het startschot van een avontuurlijke tocht door de marketing-wildernis…
Ik heb het 10 jaar lang van dichtbij zien gebeuren. Prachtige MKB-bedrijven met grote netwerken starten hun marketingreis. Ze gaan met allerlei specialisten om tafel, goede professionals. Creatieve bureaus. Veelbelovende sollicitanten. Maar iedere keer loopt de samenwerking vast. Een nieuwe kras op het vertrouwen in de marketing-inzet. Hoe gaan we daar uitbreken?
Wie van de drie?
Voor Mkb’ers die aan de slag willen met hun marketing, zijn er veelal drie opties om uit te kiezen:
Een bureau: Breed inzetbaar, creatief, maar ook kostbaar.
Een zelfstandige expert: vaktechnisch hoogstaand, maar werkt binnen een specialistische en gekaderde opdracht.
Een marketingmedewerker: kan zich écht focussen op de organisatie, maar is vaak een startende professional die richting nodig heeft.
Laat voorop staan, dit is een grove generalisering van het marketingspeelveld. Maar als ik op de stoel zat van een Mkb-directeur, zou ik mezelf ook afvragen: “Ik ben toch niet de eerste die met zijn marketing aan de slag wil? Waarom voelt het alsof ik het wiel opnieuw moet uitvinden? En wie kan me daar dan het beste bij helpen?”
Het standaard draaiboek bestaat niet
Precies dit is de crux, denk ik. Waarom ligt er onderhand geen draaiboek dat werkt voor iedere mkb-organisatie? We moeten toch allemaal aan de slag met social media, SEO, SEA, lead gen, demand gen, nieuwsbrieven, een website, een tweede website voor personeelswerving, optimalisatie voor AI, het herzien van de huisstijl, brand guidelines, etc. etc.?
Enfin, om hem zelf maar even in te koppen: zo’n complete marketingaanpak is vaak niet haalbaar voor MKB’ers die net beginnen. Want de marketingjungle is daarvoor te groot, en in de praktijk is ieder bedrijf toch weer een unieke case. Helaas, vooralsnog is het standaard draaiboek – voor zover het bestaat – een encyclopedie. Geen praktisch handboek.
Stel jezelf de vraag: hoe marketingvolwassen is mijn bedrijf?
De vraag is dus, hoe gaan we deze jungle navigeren? Mijn visie: door een fasering aan te brengen. Een ijkpunt. En te zorgen dat jouw organisatie iedere dag een stapje beter wordt.
Ik introduceer daarvoor graag de term ‘marketingvolwassenheid’.
Want als je wilt starten met marketing, moet je eerst kijken in welke fase jouw bedrijf zit. Waar sta je nu? En hoe kan ik investeren in mijn marketingorganisatie om ‘volwassener’ te worden en te groeien?
Marketing koop je niet in. Niet meteen.
Dit is wat ik wil doen met Jamigo. Het eerlijke verhaal vertellen, om Mkb-bedrijven te helpen de juiste keuzes te maken op marketingvlak. We bekijken waar de organisatie nu staat en wat er nodig is voor de volgende stap. Vervolgens gaan we inhouse, van binnenuit, aan de slag. Want als je te ver van het bedrijf af staat, kun je niet bouwen aan de marketingorganisatie.
Dit is het verschil tussen ‘investeren in’ ten opzichte van het ‘inkopen van’ marketing: alles wat we samen opbouwen blijft in het bedrijf achter. En zo word je sterker. Tot je klaar bent voor de volgende stap.
Misschien wel een bureau? Een medewerker? Een netwerk aan experts? Die keuze moet je pas maken als je er ‘marketingvolwassen’ genoeg voor bent. Tot die tijd: ga op ontdekking in de marketing-jungle met een gids in je bedrijf die de weg kent.
Dat is de Jamigo-aanpak!

